Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Rabu, 20 Julai 2011

9 Sebab Hati Tidak Bahagia

Alhamdulillah untuk hari ini Allah S.W.T masih kurniakan akal untuk saya terus menulis.. Jika penulisan ini memberi manfaat kepada kalian hayatila ia sebelum terlambat.. InsyaAllah moga Allah memelihara kita ke arah keredhaanNya.. Memandangkan hari ini hari Khamis saya merasakan sangat2 tenang dan gembira dengan kehidupan saya kala ini.. Syukur, Alhamdulillah.. Saya tersentuh hati bila terbaca ruangan komen dari seseorang yang pernah mengatakan "hidup saya tidak bahagia.." Itu adalah sesalan manusia yang tidak tahu erti syukur pada Allah bahawa kehidupannya yang cukup sempurna, tidak cacat dan tidak miskin.. Sedangkan insan yang mengalami sakit dan kecacatan kekal pun tahu erti syukur dan tidak pernah mengeluh tentang perasaan dirinya yang tidak pernah bahagia.. MasyaAllah.. Alhamdulillah komen itu adalah komen yang pertama dalam seumur hidup saya pernah saya baca dan dengar.. Semoga hamba Allah ini berfikir sebelum lantang bersuara tentang bahagia, derita, sengsara orang lain.. Itulah insan yang egois.. Saya pernah masukkan entry tentang egois di link ini.. Berharap Pada Cinta


Hasil pembacaan dan rumusan daripada pengalaman. Apa yang saya perolehi terdapat beberapa sebab mengapa hati kita tidak bahagia dan tenang. Hanya kalian yang mengenal diri kalian sendiri dan kemahuan kalian dalam menjalani kehidupan.. Walaupun manusia tidak pernah puas dan cukup dengan apa yang dimiliki tapi kalian perlu akui bahawa disitulah terletaknya keadilan dari Allah Azza Wajalla... Ada yang dapat dan ada yang xdapat. Antara sifat2 yang membutakan hati menerima kebahagiaan ialah :

1 Pemarah
Paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang.

2- Pendendam
Tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung.

3- Hasad dengki
Amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu kerana ia memiliki sifat ketuhanan.

4- Bakhil
Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain dari dirinya. Contohnya sentiasa berdalih mengatakan ia tiada duit. Allah lebih sayang orang yang fasiq tetapi pemurah tetapi benci orang yang abid tetapi bakhil. Kerana walaupun fasiq, pemurahnya itu tetap memberi manfaat pada orang lain kerana kadangkala rezeki itu Allah beri melalui makhluk.

5- Tamak
Orang yang tidak puas dengan yang sedikit nescaya tidak akan puas dengan yang banyak kerana dunia ini ibarat meminum air laut, walau berapa banyak yang diminum tetap tidak habis juga (lagipun orang tamak selalu rugi). Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain di situ). Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6- Tidak sabar
Andainya perkara yang kecil pun tidak boleh bersabar apatah lagi hal-hal yang lebih besar. Sifat suka melenting boleh juga dikaitkan dengan sifat tidak sabar ni. 

7- Ego
Ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. Pasal semua orang ada egonya sendiri, cuma tinggi atau rendah tahap keegoan tersebut.

8- Riak
Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa berlakon-lakon di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak, takabbur dengan apa yang kita ada.

9- Cinta Dunia
Tidak dapat menderita, dapat pun menderita kerana bila sudah dapat susah pula menjaganya. Nak yang berhartalah, hensemla.. Nak tu tidak mengapa tetapi kawal hati jangan diletakkan pada harta dan rupa kerana bila mati cuma bawa amalan dan doa anak yang soleh atau solehah. Cinta dunia yang menjadi kegilaan seseorang insan merupakan 'neraka dunia' kerana dunia itu 'panas' akibat ia merupakan barang buruan dan rebutan. Sebab tu la kadang2 boleh terjadi cinta yang dirampas dan merampas.. Sebab cinta sesama manusia itu hanyalah nikmat Allah bukan untuk disanjung2 tinggi lagi diagung2kan sehingga boleh timbul dendam kesumat. Apabila cinta dunia diletak 100% kepada manusia boleh jadi seseorang itu bersifat psycho.. Jadi letakkanlah akhirat itu di hati dan dunia itu di tangan supaya dunia itu senang dibahagi-bahagi dan akhirat dibawa mati.

Kesimpulan
Jadi yang meragut kebahagiaan anda sebenarnya bukanlah secara keseluruhannya disebabkan kemiskinan, musibah, kesibukan dan lain lainnya, tetapi ialah MAZMUMMAH. Makin tinggi mazmummah seseorang, makin dia tidak akan dapat kecapi bahagia. Bertaubatla segera.. Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.. InsyaAllah moga dibukakan pintu hati kita seandainya ada walaupun sekelumit sifat mazmummah itu dalam jiwa untuk beristighfar sentiasa kepada Allah.. Disamping dapat memelihara diri daripada kesyirikan.. AllahuRabbi..
Like Entry

3 ulasan:

  1. erm...chapter of my life? good...i already touching my heart.. i already readd all your links.. tengs for chapter..amazing..

    BalasPadam
  2. Alhamdulillah.. Syukur.. Yang baik dari Allah yang sebaliknya dari diri saya sendiri.. InsyaAllah..

    BalasPadam
  3. Mungkin sy xpnah jaga phubugn sy dgn Allah s.w.t..sbb tuh sy xmmpu nk trime ujian Nya..hrp2 pas nih sy lbh bsabar dan tawakal..seumo hidup sy xpnah bharap ngn Nya cam skank nih..nih la akibat bpegang pd dahan yg rapuh..biler dh jatuh..hanya DIA shj mampu sambut sy n ajar sy utk terbang..tq Allah..luv u so much.

    BalasPadam

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com