Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Rabu, 13 Julai 2011

Berharap pada CINTA


Hari ini saya terdetik hati untuk bercerita tentang cinta dan mengharap pada cinta.. Sebagai manusia biasa, kita tidak dapat menafikan rasa ketertarikan terhadap jantina berlawanan. Tapi kamu mesti ingat bahawa jika kamu mencintai seseorang jangan pernah berharap orang itu akan mencintai kamu sama macam kamu menyintainya.. 
(Cuma kadang2 sebagai insan biasa ada juga antara kita yang xsengaja rasa macam 'perasan' atau 'syok sendiri' bila tanpa sengaja bersuka ria dengan respon yang diterima.. Berhati2.. Fahamilah maksud sebenar CINTA itu.. Mungkin juga itu hanya sebagai gurauan sesama pasukan atau usikan untuk melihat dan menguji reaksi kamu atau sekadar gurauan sesama teman.. ataupun reaksi yang kebetulan.. Wallahualam.. 

Apa yang pasti kita perlu bijak menggunakan akal dan psikologi thinking yang semulajadinya telah Allah kurniakan pada semua hamba2Nya. Senang kata ehem2 jual mahal sikit.. 
(Teringat pulak zaman skolah dulu punyela jual mahal ngan incik hubby.. Tapi xsangka pulak gigih sungguh dia cube sedaya upaya menambat cintanya di hati saya.. Kalau kat skolah tu kalau boleh saya xnak pon lalu depan kelasnya apatah lagi lalu di hadapannya.. Sampaikan nak keluar rehat pon jadi malas.. Memerap je dalam kelas sebab xnak dia nampak saya di Kantin.. Hahaha.. Cian dia.. Sebabnya saya xsuke dipermainkan sebab itulah saya jual mahal. Saya membiarkan saja cinta itu berlalu dan bila dia jauh barulah saya merasakan rindu.. Tapi saya tidak peduli dan tidak mengikut perasaan dan saya masih membiarkan lagi cinta itu berlalu.. Ia datang kembali.. Bila saya sepenuhnya membebaskan hati saya dan cinta itu rupanya ia hinggap semula.. SubhanAllah indahnya dan saya kagum dengan nikmat dari Allah Yang Esa dan insan itu telah menjadi suami saya yang saya hormati dan kasihi.. InsyaAllah)


Tapi berlainan pulak dengan reaksi2 di bawah.. Jum layan sekejap kot2 la ada reaksi di bawah ni pernah wujud dalam hati kite.. Tak sama pon xpe tapi mungkin yang seakan2 la ;P...


"Yeayyyy!!! Ko nak tahu tak? Dia da bagi respon tau!"
atau
"Ishhh.. Tak sangka la si hensem ni suka jugak kat aku"
atau
"Wah.. Bestnyeee aku da jatuh cinta ngan mamat ni.. Da la hensem.. Syioookkk"
atau
"Bestnye.. Dia tunjuk reaksi macam suka kat aku jeee.."
atau
"Ehem.. Nape dia pandang kat aku senyum2.. Jgn2 dia suke kat aku tak.. Yehuuuu"
atau
"Eh, dia balas mesej aku la.. Kompem ni aku ada harapan ni"
atau
"Mamat ni salu tengok pandang2 kat aku la.. Hehe.. Aku da dilamun cinta nih.."


Hurrrmm.. Berhati2la bila perasaan kamu mula bergetar2 macam tuh. Takut2 nanti terperasan sendiri pula.. Bahaya2.. Kadang2 si dia cume sebut nama kamu je kamu nak melonjak macam baru dapat duit raya yang banyak. Ataupon mungkin si dia hanya menjawab salam kamu. [menjawab salam tu wajib ;)] 


Tapi jika kamu tidak mengikuti kata hati, pada akhirnya kamu akan menangis jauh lebih pedih kerana saat itu kamu akan menyedari bahawa kamu tidak pernah dicintai..


Jika kamu mula menyintai jangan kamu mengharap ape pun.. 
Jika bertemu si dia dan:
  • Bila tapak tangan kamu akan berpeluh, hati akan dug dag dug dag dan suara bagai tersangkut di kerongkong, itu bukan cinta tetapi itu SUKA.. 
  • Bila tangan xdapat berhenti memegang dan menyentuhnya, itu bukan cinta tapi NAFSU.
  • Bila kamu menginginkannya kerana tahu dia akan selalu berada disampingmu, itu juga bukan cinta tapi KESEPIAN..
  • Bila kamu menerima pernyataan cintanya kerana kamu tak mahu menyakiti hatinya, itu bukan cinta tapi KASIHAN..
  • Bila kamu bersedia memberikan semua yang kamu sukai demi dia, itu bukan cinta tapi KEMURAHAN HATI..
  • Bila kamu rasa bangga dan selalu ingin mempamerkannya kepada semua orang, itu bukan cinta tapi KEBETULAN..
  • Bila kamu  menyatakan padanya bahawa dia adalah satu-satunya orang yang selalu ada dalam fikiran kamu, itu bukan cinta tapi RAYUAN
TETAPI
  • Bila kamu menangis untuk kepedihan, kesusahan, dan kepayahan yang dialaminya biarpun dia cukup tabah menghadapinya dan ketika kamu tertarik pada orang lain tetapi hati kamu masih setia bersamanya begitu juga dengan dia. ITU MUNGKIN ERTI SEBUAH CINTA.

Hidup ini ibarat belantara.Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tidak setiap yang kita inginkan dapat dikecap, tidak setiap yang kita mahu boleh tercapai. Bukankah jika seseorang terlalu mengharapkan cinta dan perhatian orang lain maka hal itu juga akan membuatnya menjadi seorang yang EGOIS??


APA PULA PENDAPAT TENTANG EGOIS?

EGOIS itu tidak sama dengan MENCINTAI DIRI.
EGOIS itu sama dengan mementingkan diri sendiri.
EGOIS itu mengambil sesuatu yang sepatutnya diberikan untuk orang lain dan mengambil untuk dirinya sendiri.

EGOIS selalu dimulai dari kegagalan seseorang mencintai diri.
Egois adalah ekspresi ketidakmampuan seseorang untuk mencintai dan menerima dirinya sendiri.

Orang yang tidak mencintai dirinya sendiri akan kecewa berat ketika menemukan kenyataan bahawa hanya sedikit orang yang mengasihinya ataupun merasa di dunia ini tidak ada yang mengasihinya.
Kerana si Egois kekurangan kasih untuk dirinya sendiri, maka ia berusaha untuk merebut perhatian dan kasih yang berlebihan dari orang lain.

Hanya orang yang dapat menerima dan mengasihi dirinya yang dapat mengasihi orang lain. Kerana bagaimana kita mengasihi orang lain menunjukkan bagaimana kita mengasihi dan menerima diri kita sendiri.
Mencintai diri sendiri ertinya kita merasa cukup dengan apa yang ada pada diri kita, bersyukur dengan apa yang kita miliki, dan terus berusaha untuk memperbaiki diri untuk menjadi orang yang lebih baik lagi.
Bagi orang yang biasa melakukannya, mengutamakan orang lain bukanlah hal yang terlalu sulit.

Jadilah orang yang mengasihi sesama insan kerana anda sudah berdamai dengan diri anda sendiri dan masa lalu. Kalau kita memaksa mengasihi sesama tanpa mengasihi diri sendiri, itu sebenarnya kita sedang berusaha mengambil sesuatu untuk diri kita sendiri.

“If you aren’t good in loving yourself, you will have a difficult time loving anyone, since you’ll resent the time and energy you give another person that you aren’t even giving to yourself.”

Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Amat kecewa sekali. Sesuatu yang hilang dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai dengan harapan. Akhirnya angan–angan  ini tenggelam perlahan – lahan. Sungguhpun, semua itu menghadirkan kekecewaan yang begitu bergelora dalam jiwa tapi sebenarnya masih ada kekuatan untuk kita melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu, majlis-majlis zikir yang akan memberikan ketenteraman jiwa.

Jangan ditangisi apa yang bukan milik kita.. Wallahualam..

Like Entry

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com