Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Ahad, 24 Julai 2011

Ujian Mendatangkan Berkat..


Ada seorang hamba Allah terlihat akan kepompong seekor kupu-kupu.
Suatu hari ada lubang kecil muncul di sebalik kepompong itu..
Dia duduk dan mengamatinya untuk beberapa jam..
Kupu-kupu itu sedang berjuang dengan memaksa dirinya melepasi lubang kecil itu..
Kemudian kupu-kupu itu berhenti mencuba dan berjuang..


Kelihatan dia telah berusaha semampunya dan dia tidak mampu meneruskan lagi percubaan itu..

Akhirnya hamba Allah tersebut membuat keputusan untuk membantunya..
Dia mengambil sebuah gunting dan memotong sisa lubang dari kepompong itu..
Alhamdulillah.. Kupu-kupu tersebut keluar dengan mudahnya..
Namun, kupu-kupu itu mempunyai tubuh gelembung-gelembung dan kecil, sayap-sayap mengecut..


Hamba Allah itu terus mengamatinya kerana dia berharap supaya pada suatu saat nanti, sayap-sayap itu akan mekar dan melebar sehingga mampu mengampu tubuhnya yang mungkin akan berkembang mengikut waktu..
Semuanya tak pernah terjadi...
Kenyataannya, kupu-kupu itu menghabiskan sisa hidupnya merangkak di sekitarnya dengan tubuh gelembung dan sayap-sayap mengecut...

Dia tidak pernah boleh terbang..

Dari segi perspektif penglihatan nilai, jelasla bahawa hamba Allah itu telah melakukan sesuatu perkara dari kebaikan.. Tetapi sayangnya dari perspektif penglihatan dalaman, kita dapat lihat bahawa timbul ketidak sabaran hamba Allah berkenaan yang menghalang kesempurnaan ciptaan si Kupu-Kupu tanpa memahami bahawa kejadian lubang kepompong yang sangat menguji dan perjuangan yang diperlukan oleh kupu-kupu itu untuk melepasi lubang kecil adalah jalan Allah untuk memaksa cairan dari tubuh kupu-kupu itu masuk ke dalam sayap-sayapnya dan sehingga dia akan boleh terbang dan memperoleh kebebasan dari ruang keluar kepompong tersebut.

RENUNGAN :
Kadang-kadang perjuangan adalah yang kita perlukan dalam hidup kita. Jika Allah S.W.T membiarkan kita hidup tanpa diuji, itu mungkin akan melumpuhkan kita. Kita mungkin tidak sekuat yang semestinya kita mampu. Kita mungkin tidak pernah dapat terbang. 

OLEH ITU:

Saya memohon Kekuatan, dan Allah memberi saya Kesulitan-Kesulitan untuk membuatkan saya kuat.
Saya memohon Kebijaksanaan, dan Allah memberi saya Persoalan untuk diselesaikan.
Saya memohon Kemakmuran, dan Allah memberi saya Otak dan Tenaga untuk bekerja.
Saya memohon Keteguhan Hati, dan Allah memberi saya Bahaya untuk diatasi.
Saya memohon Cinta dan Allah  memberi saya Orang-Orang Bermasalah untuk ditolong.
Saya memohon Kemurahan /Kebaikan hati dan Allah memberi saya Kesempatan-KesempatanSaya Tidak Memperoleh Yang Saya Inginkan, 
tapi 
Alhamdulillah.. Saya Mendapat Segala Yang Saya Perlukan.

Syukur Alhamdulillah Allahu Ya Rabbi.. Setiap ujianMu adalah Tarbiyyah untuk ku percaya kepada hikmah-hikmahMu dan setiap perjalanan kehidupanKu adalah aturan milikMu.. Wallahualam..

Yang baik dibalas baik sebaliknya akan mendapat bahagian masing-masing.. MasyaAllah, Wallahualam..



Like Entry

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com