Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Selasa, 28 Jun 2011

Rahsia Solat disebalik Peristiwa Isra' Mikraj

Ini lah antara ayat Allah S.W.T yang membuktikan berlakunya peristiwa yang terjadi kepada Nabi Muhammad, iaitu Israk & Mikraj. 
Israk bermaksud perjalanan di waktu malam dari Masjidil Haram (Mekah) ke Masjidil Aqsa di Baitul Muqaddis (Palestin). Manakala, definisi bagi Mikraj ialah perjalanan naik dari Masjidil Aqsa naik ke langit ke-7 hingga sampai di Sidratul Muntaha dan terus naik menerima jemputan Allah s.w.t kepada kekasih-Nya untuk menerima perintah solat 5 waktu sehari semalam.

Sumber : Mr Google (Masjid Al Aqsar)*Perkongsian Ilmu: Difahamkan Maksud masjidil aqsa adalah seluruh kawasan-kawasan yang meliputinya...termasuk binaan, hatta kawasan lapang, di bawah pokok dan sebagainya di kira sbagai masjid al-aqsa. jika bersolat di mana2 ruang tersebut mendapat pahala berlipat 500 kali ganda. Jika ingin kesahihan sewajarnya dirujuk kepada ulama dan imam yang berkenaan. Wallahualam..

Peristiwa seperti ini bukanlah atas sebab saja2 Allah s.w.t mengangkat Nabi Muhammad ke langit, tetapi rakan sekalian, ia disebabkan, antaranya : 

(1) Tahun itu merupakan Tahun Dukacita Bagi Nabi Muhammad SAW, dimana isteri dan bapa saudaranya meninggal dunia.

Secara ringkasnya, terdapat beberapa peristiwa yang berlaku sewaktu Muhammad SAW dari bumi hingga ke langit. Tetapi peristiwa dibelah memang antara yang unik. Setelah dibelah, diambil hatinya lalu dibasuh dengan air zam-zam. Hatinya kemudian dimasukkan/disemai dengan Iman, Islam, Hikmah, Ilmu, Berani dan Sabar. Bayangkanlah rakan sekalian, Nabi SAW yang hendak bertemu dan berdepan dengan Allah S.W.T, perlu mempunyai hati sedemikian tadi itu. Tapi kita, orang2 biasa, nak jumpa Tuhan melalui solat pun, entah tentu entahkan tidak. Soal ikhlas perlu dijawab dahulu. Hanya Allah S.W.T saja yang tahu dan boleh menilai keikhlasan solat hamba2nya.. Baiklah sahabat sekalian, nak baca lagi tak... Jum teruskan..

Perjalanan Nabi Muhammad ketika diisrak mikrajkan, kita pun sudah sedia maklum bahawa ia terjadi pada satu malam dan dikatakan hanya berlaku dalam tempoh 4 jam sahaja. Tentu sahaja perjalanan itu memerlukan sebuah kenderaan yg canggih dan berteknologi tinggi, Namun, ini lah antara kekuasaan yang hendak ditunjukkan Allah swt. Menggunakan sejenis makluk yg bernama `Buraq' di sepanjang perjalanan nabi. Buraq ini wahai rakan sekalian, adalah binatang unik dari Syurga. Kelajuannya dikatakan sejauh mata memandang. Dan ketika Nabi Muhammad saw hendak naik ke langit, tiba2 baginda ternampak ada bebola api sedang menuju ke arah mereka. 
Lantas baginda bertanya kepada Jibril,
"Wahai Jibril, apa benda yg berapi2 itu ? "
Bayangkan lah kawan2, contohnya kita tengah jalan kaki pegi kedai waktu mlm. Tiba2, toleh belakang je, ada bola api meluru kpd kita! Tak tahu lah nk buat apa, tapi majoritinya mesti bertindak balas yg sama, iaitu lari.. Tapi sebenarnya xmustahil jugak ada yang pikir 'Oh My God! Sape yang anta sihir kat aku ni???' hehehe..

Back to the topik haa..
Jibril pun menjawab, 
"Itulah dia Jin Ifrit yg membawa obor api utk menghalang perjalanan kita." Akhirnya, Jin Ifrit yg ingin menghalang itu, terbakar terkena obor api yg dibawa sendiri itu.
Hehe.. boleh jugak la kalau nak kata orang yang mengata dan memburuk2kan perbuatan orang lain tapi rupanye dia jugak berbuat perkara yang sama.. Allah S.W.T tu kan Maha Adil.. Adehhh.. Lari topik lagi..


Dipendekkan ceritanya, baginda pun melalui 7 lapisan langit yg menemukan baginda dgn 8 roh nabi yg tertentu. Dan akhir sekali, baginda tiba di Sidratul Muntaha yg merupakan destinasi terakhir yg turut menemukan Nabi Muhammad SAW dan Allah S.W.T. Disini pun kita sedia maklum, Allah S.W.T telah pun memerintahkan Nabi dgn solat 50 waktu. Sewaku baginda ingin turun ke lagit ke-6, baginda ditegur oleh Nabi Musa AS, agar meminta kpd Allah S.W.T semula, mengurangkan waktu solat. Setelah lama berulang-alik, akhirnya termaktublah, bahawa Umat Nabi Muhammad SAW diwajibkan solat 5 waktu sehari semalam. 

Sebenarnya, peristiwa sebegini bukanlah hanya sekadar utk kita perdengarinya sahaja. Tetapi, ia sudah tentu sebagai peringatan, renungan dan juga ujian utk kita sebagai muslim sejati. Peristiwa2 yg dihadapi Baginda Rasulullah SAW, tidak lain tidak bukan disertai dgn iktibar dan pengajaran. Antaranya : Nabi SAW terlihat orang yg tidak mampu memikul kayu, tetapi kayu yg dipikulnya terus ditambah. Inilah sahabat2 sekalian, balasan bagi mereka yg tidak amanah dn tamak kuasa. Nabi SAW melihat manusia terus-menerus memecah kepalanya dgn batu. Apa sebabnya?! Inilah balasan bagi mereka yg malas untuk solat. Dan Nabi SAW juga melihat manusia menggunting lidah menggunakan gunting api neraka dn bercantum semula. Inilah akibatnya, utk mereka yg berdusta, ckp besar, keji lagi kasar!

Namun begitu wahai sahabat2ku sekalian, 
Perkara yg hendak ditekankan disini ialah tentang SOLAT. Solatlah perkara yg mula2 sekali akan ditanya di akhirat. Dan kerana itu, Rasulullah SAW sendiri bertemu dan berdepan dengan Allah S.W.T, menandakan betapa besarnya kelebihan, kemuliaan dan tanggungjawab supaya kita menjaganya, sebagai muslim sejati! 


Wallahualam.. Yang baik datangnya dari Allah S.W.T dan sebaliknya adalah dari hamba itu sendiri.. Subhanallah Maha Suci Allah S.W.T yang menciptakan langit, bumi dan seluruh alam semesta..

Like Entry

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com