Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Isnin, 27 Jun 2011

Antara Cinta dan Airmata hanya Allah S.W.T yang sentiasa mengetahuiNya..

I had a reason , for what i do ..


If you love somebody, set them free. If they return, they were always yours. 
If they don’t, they never were.


..Alhamdulillah..
As what we have done, at the end we have been together.. 
..Subhanallah..

Jatuh cinta pada seseorang kadang kala buat kita rasa macam ada satu semangat yang kuat dalam diri.. Jatuh cinta ni boleh beri kita satu kekuatan untuk terus melangkah dan demi langkah untuk kita menghidupkan suasana kehidupan kita..

Jatuh cinta ni ambil masa yang sekejap je.. Kadang2 sekelip mata je, kita sedari kita dah jatuh cinta.. Tapi kita sendiri masih x tahu adakah cinta yang hadir tu sebenarnya cinta atau cuma mainan perasaan kita.

Untuk jatuh cinta pada seseorang, kadang2 x perlu sebab yang logik.. Sebab rasa itu hadir kerana mungkin hati kita terpaut dengan kekacakan atau kecantikan wajahnya..Tu yang tidor pon x lena2.. Mandi jangan cakap la.. :P Merimaskan diri pulak merindui di kala malam.. Melemaskan perasaan pulak bila cemburu menguasai diri.. Itulah cinta.. Berat perasaannya…

Selalu kita jatuh cinta tapi kadang2 hanya kita je yang merasakan.. Jatuh cinta pada orang yang tidak mempunyai perasaan cinta pada kita adalah perkara biasa.. Hanya di sebelah pihak saja yang merasakan cinta..

Sungguh perit dan pedih bila cinta hanya bertepuk sebelah tangan.. Tapi adakah itu sebenarnya perasaan cinta? Atau mungkin sayang atau suka.. Atau juga minat? Paling di takuti adakah itu hanya nafsu yang membisikkan rasa?

Dan ada kalanya.. Cinta yang hadir bukan sebelah pihak.. Jatuh cinta dan cinta berbalas.. Terasa dunia kita yang punya.. Terasa malam kian larut tanpa rasa sedar.. Berbunga mekar menghiasi alammu..

Tapi amatlah pedih dan perit, terasa ngilunya hati bila sesama ada perasaan cinta.. Cume cinta itu terhalang atau pulak diganggu pihak ketiga atau mungkin kerana pelbagai halangan.

Hati kadang2 terasa semakin jauh dalam mengenal erti ketenangan.. Hati kadang merasa meronta untuk merasakan begitu indahnya berteman.. Dan hati selalu saja jauh untuk dipahami.. Kerana hati ini selalu saja sunyi dan sepi yang panjang berteman suram luka yang dalam..

Hakikat kita kadang merasakan tiada siapa yang memahami akan satu rasa di dalam jiwa.. Dan sering kita merasakan tiada siapa yang peduli akan kita.. Semakin lama semakin jauh kita rasakan dengan dunia kita ini.. Sering saja kita leka dalam asyik yang panjang melihat mana letaknya dulu satu ketenangan pernah di miliki..

Masing masing menpunyai tafsiran mengenai jatuh cinta.. Dan pengalaman kita tidak sama.. Kadang ada lagi menyesakkan dada bila memikirkan.. Kadang terasa jauh untuk diharapkan.. Namun cerita kita sama.. Menginginkan cinta berbalas dan mahukan kekal selamanya..

Namun kadang kita lupa.. Tujuan kita ada di dunia ini bukanlah mencari cinta sesama insan.. Tujuan dan matlamat kita bukanlah cinta yang di cari.. Siapalah kita untuk menidakkan takdirNya bila cinta berbalas? Siapalah juga kita untuk terus melawan hakikat ketentuanNya bila jodoh itu bukan milik kita?

Janganlah ditangisi perpisahan dan kegagalan bercinta, kerana pada hakikatnya jodoh itu bukan ditangan manusia.. Atas kasih sayang Allah S.W.T kita dan dia bertemu, dan atas limpahan kasihNya jua kita dan dia dipisahkan bersama hikmah yang tersembunyi..

Pernahkan kamu berfikir kebesaranNya itu?
'Orang berjiwa besar punya dua hati;satu hati yang menangis dan satu lagi hati yang bersabar.'

Penutup: Gunakan Akal Sebaik-Baiknya

Cinta yang tidak berbalas itu bagaikan layang-layang putus talinya. Bagaimanapun, soal cinta adalah soal hati. Ia juga soal jodoh. Manusia hanya merancang tapi Allah S.W.T yang menentukan jodoh kita. 

Soal hati tiada undang-undang. Apatah lagi paksaan. Sejauh dan sedalam mana pun cinta kita terhadap orang, kalau ia tidak berbalas, sukar untuk mengakhirinya dengan perkahwinan. Seperti kata pepatah, cinta tidak selalu bersama jodoh tetapi jodoh selalu bersama cinta

Dari perspektif lain, ada seseorang yang amat menyayangi kita. 
Ungkapan cinta berbunyi 
"Kahwini orang yang lebih mencintai diri kita daripada kita mencintai diri orang lain. Itu lebih baik daripada mengahwini orang yang kita cintai tapi tidak menyintai diri kita kerana adalah lebih mudah mengubah pendirian kita sendiri daripada mengubah pendirian orang lain."

Dari perspektif apa pun, apabila membicarakan soal cinta, kita sendiri boleh membuat keputusan. Mungkin kita sudah tahu tindakan apa yang patut diambil. Cuma kita amat sukar untuk melupakan dia. Saya akui, untuk melupakan seseorang yang disayangi amat sukar. 

Jika tiada jodoh dengan dia, belajarlah perlahan-lahan untuk melupakannya. Cinta akan hidup bersama dengan waktu, apabila waktu itu mati, maka matilah cinta itu. Jika kita benar-benar mencintai seseorang dan ditakdirkan tiada jodoh dengannya, biarkan dia pergi. Ini kerana cinta sejati kita terhadap seseorang ialah kita masih mampu tersenyum, sambil mendoakan kebahagiaan untuknya walaupun jika terpaksa melepaskannya pergi. Benarlah kata orang, jika kita mencintai seseorang, kita akan sentiasa mendoakannya walaupun dia tidak berada di sisi kita.

Wallahualam..
Like Entry

3 ulasan:

  1. cantik! cinta tu memang unik..azeana, nak gambar lagi..

    BalasPadam
  2. :) Thanks Kina.. Ok! Nanti saye post entry ttg wedding pula ok.. Baru Nikah punye entry.. Ada kisah di sebalik Majlis sanding tuh.. Hihihi.. ;)

    BalasPadam

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com