Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Ahad, 16 Oktober 2011

Warkah Buat Kawan Baik..

Pernahkah kalian punyai kawan baik? Zaman sekolah? Zaman Belaja? Zaman Kerjaya? 

Bukan mudah mencari kawan baik.. 

Pernahkah kalian terdengar kawan-kawan menceritakan perihal buruk tentang kawan baiknya? Bagaimana kalian menanganinya? Adakah kalian akan memberitahu kawan baik kalian tentang keburukan yang disampaikan? Caranya? Fikir2kan.. 

Sedih tak bila 'kawan baik kalian' tahu seseorang telah menyampaikan kekurangan dan keburukannya kepada kalian (kawan baiknya sendiri)?? 
Sedihhhh.. Sebab saya pernah melaluinye suatu masa dahulu..
 
Adakah kalian akan bertindak mempercayai segala keburukan yang disampaikan?
atau
Kalian berbincang dengan kawan baik kalian tentang perkara sebenar.. 

Adakah kalian pernah lalui semua ini?

Sedang syok membaca blog saya terbaca tentang warkah ini.. Best jugak.. Indah bahasanya dan sangat menyentuh hati sebab saya sendiri tidak tahu samaada saya boleh menjadi seorang 'kawan baik' mahupun tidak.. Semoga sama-sama kite menghayati apakah yang tersirat di sebalik 'kawan baik'..InsyaAllah.. 

Mari kita perbaiki diri kita kerana usah la kita fikir bahawa 'orang yang diperkata' tidak tahu apa yang kalian pernah katakan.. Mungkin dia tahu dan bersedih hati tetapi hanya disimpan dan disemat dalam kenangan.. Bagi sahabat2 saya sekiranya saya pernah menjadi 'kawan baik' kamu maafkan saya sekiranya saya pernah melakukan kesilapan sepanjang bersama kamu.. Sekiranya tiada saya sangat bersyukur dan berdoa untuk menjadi penghuni syurga bersama kalian.. InsyaAllah.. 

Warkah buat 'kawan baik'


Bukannya senang nak cari kawan yang baik. Bukan senang juga nak menjadi kawan yang baik. Kawan yang baik tak pernah mengumpat di belakang kawan baiknya. Kawan yang baik tak pernah cemburu dengan kejayaan kawan baiknya. Sebaliknya kawan yang baiklah yang paling banyak membantu kawan baiknya untuk mencapai kejayaan. Kawan yang baik tak pernah mempengaruhi kawan baiknya untuk membuat perkara yang buruk dan sia-sia. Kawan yang baik adalah orang yang selalu menasihati kawan baiknya untuk berbuat kebaikan. Kawan yang baik adalah orang pertama yang akan dicari bila tiba masa sedih atau gembira. Kawan baik menjadi tempat kita meluahkan perasaan yang tak dapat diluahkan kepada kawan biasa. Kawan yang baik tak pernah memaksa kawan baiknya untuk sentiasa berada di sisinya. Kawan yang baik tak pernah melarang kawan baiknya untuk berkawan dengan kawan yang baik. Kawan yang baik tak pernah cemburu jika kawan baiknya mempunyai ramai kawan baik, kerana kawan yang baik tahu apa yang paling baik untuk kawan baiknya. Kawan yang baik akan sentiasa mendoakan kesejahteraan dan kebahagiaan kawan baiknya di dunia dan di akhirat di setiap doanya. Dan Kita adalah kawan yang baik jika kita faham bahawa kawan baik kita bukanlah seorang yang sempurna. Kita adalah kawan yang baik jika kita menjadi kawan yang baik kepada kawan baik kita. Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak menghargai kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan sentiasa menghargai kawan baiknya. Kita bukanlah kawan yang baik jika kita tidak memberitahu perkara yang baik kepada kawan baik kita, kerana kawan yang baik akan selalu menyampaikan perkara yang baik kepada kawan baiknya. akhir sekali, kalau kita nak dapat kawan baik yang baik, kita mesti lebih dahulu menjadi seorang kawan yang baik kepada kawan baik kita
Like Entry

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com