Dengarlah kalian,

"Sebesar-besar keaiban (keburukan) adalah kamu mengira keburukan orang lain sedangkan keburukan itu terdapat dalam dirimu sendiri." Wallahualam.. ;)

Anda pengunjung yang ke...

Daisypath - Personal pictureDaisypath Friendship tickers

Play With Kiko Boy!

Lady Bug Space..

Isnin, 10 Oktober 2011

Memilih Calon Isteri!


Institusi kekeluargaan penting di dalam Islam. Oleh sebab itulah Allah mengharamkan zina dan menyuruh umatnya berkahwin kerana dengan berkahwin seseorang itu terikat dan bertanggungjawab untuk menjaga keluarga mereka. Jika runtuh institusi kekeluargaan, maka runtuhlah juga tempat untuk anak-anak bergantung. Mereka hilang pembimbing dan akhirnya terjerumus dalam lubang kejahilan. Masalah ini akhirnya akan menyebabkan keruntuhan akhlak dan masalah sosial yang lebih buruk. Oleh itu berkahwinlah. Kerana ia dituntut oleh agama.

Jika anda masih belum berkahwin terdapat beberapa panduan yang digariskan dalam Islam yang seharusnya anda jadikan panduan dalam memilih isteri. Panduan asas yang dituntut dalam Islam tentulah untuk kesejahteraan manusia seluruhnya. Berikut merupakan beberapa cara memilih isteri yang boleh anda jadikan panduan:

1.Pilihlah isteri yang beragama

Pada kebiasaannya kebanyakkan masa suami digunakan mencari nafkah untuk keluarga. Oleh itu kebanyakkan masa anak-anak akan dihabiskan dengan ibu mereka. Ibulah yang banyak mencorak anaknya, mengajarkan perkara-perkara yang tidak mereka ketahui. Disinilah nampaknya kepentingan seorang isteri yang mempunyai agama. Seorang isteri yang beragama juga tahu apakah yang dibenarkan dan tidak dibenarkan dalam Islam. Mereka tahu had-had pergaulan bagi mengelakkan fitnah dan kemarahan suaminya. Alangkah indahnya mempunyai isteri yang beragama.

2. Pilihlah isteri dari keluarga yang baik

Manusia yang berada didalam persekitaran yang baik selalunya akan menjadi baik. Mereka akan sedikit sebanyak mengikut personaliti individu terdekat dengan mereka iaitu keluarga. Jadi memilih isteri dari kalangan keluarga yang baik adalah penting dalam Islam. Ini kerana anak-anak mereka akan mengikut personaliti ibu dan bapa mereka. Dengan memilih seorang isteri dari keluarga yang baik seorang suami sebenarnya telah melakukan ikhtiar agar kebaikan keluarga mereka terus-menerus terpelihara sehingga ke anak cucu. InsyaAllah.

3.Pilihlah isteri kerana rupa paras

Perlu diingat disini bahawa rupa paras adalah subjektif. Ia bergantung pada individu itu sendiri. Oleh sebab itulah Allah menciptakan manusia dalam rupa paras dan warna kulit yang berbeza. Bagi si A mungkin wanita yang bertubuh kurus dianggap cantik manakala si B beranggap wanita yang bertubuh gempal lebih memikat hati mereka. Ini termasuklah bentuk muka, ketinggian, warna kulit dan sebagainya. Setiap manusia mempunyai definisi kecantikan mereka sendiri. Rupa paras isteri anda tidak seharusnya cantik pada pandangan orang lain, tetapi kecantikannya haruslah sesuatu yang menyejukkan mata anda. Bak kata orang, yang sedap mata memandang.

4.Pilihlah isteri yang pandai menjaga kehormatan

“Malu itu perisai orang beriman” mungkin anda pernah mendengar lirik dari lagu terkenal itu. Tetapi persoalannya, berapa ramaikah wanita yang benar-benar mempunyai rasa malu dalam diri mereka???? Kini semakin ramai wanita yang semakin nipis malunya. Mereka menjerit-jerit terpekik terlolong apabila marah mahupun semasa mengherdik sesama muslim, mengeluarkan kata-kata kesat dan memaki hamun tak kena tempat tanpa rasa segan silu, berpakaian tidak senonoh terdedah sana-sini semata2 untuk menarik perhatian lelaki, dan bergaul bebas seperti manusia tidak beragama serta hilang batas2 antara lelaki dan perempuan sehinggakan mudah disentuh oleh mana2 lelaki. Kerana inilah Islam mengajar kita memilih seorang isteri yang pandai menjaga kehormatan diri mereka dengan menjaga maruah dan tidak berkelakuan 'tidak senonoh'. Seorang isteri yang pandai menjaga kehormatan akan menyenangkan dan membahagiakan hati suami.

5.Pilih dari keturunan yang subur

Tiada yang lebih menggembirakan pasangan suami isteri melainkan kehadiran zuriat dalam hidup mereka. Kehadiran cahaya mata dapat mengeratkan lagi hubungan suami isteri dan menjadikan ikatan mereka lebih bermakna. Oleh itu Islam juga mengajar kita supaya memilih isteri dari keluarga yang subur agar boleh memberikan zuriat yang banyak kepada kita kelak. Pilihlah isteri yang boleh melahirkan zuriat yang menjadi penyambung keturunan kita.

Itulah beberapa kaedah memilih isteri yang boleh anda gunakan sebagai panduan. Yang terpenting dalam 5 panduan ini tentulah yang pertama iaitu memilih isteri yang beragama. Kerana dengan memilih isteri yang beragama anda sebenarnya telah melengkapkan yang selainnya. Isteri yang beragama akan membuatkan dirimu tenang dan damai.

Like Entry

2 ulasan:

Remember Me Always..


The Chapter Of My Life

Click here to get more
Provided by MasterGreetings.com